Ви молоток або цвях? Ігри перед мозковим штурмом
Мозковий штурм навчилися проводити різними способами, однак результат залежить від того, в якому настрої і в якій готовності творити і знаходити ідеї будуть учасники. Пропонуємо вам ідеї для «розігріву» ігри, в які варто пограти перед мозковим штурмом.
Насамперед для обговорення ідей необхідно відчувати себе в безпеці і бути чесними. Дивно, але такі принципи були розроблені ще Сократом у Стародавній Греції – вони знадобилися філософам, щоб ділитися ідеями та думками.
«Діалог» означає «вільна розмова»
Сократ зі своїми друзями склали принципи, що підтримують дух товариства:
- Діалог.
- Колегіальність.
- Ясність думки.
- Чесність.
Нічого кращого з тих пір так і не придумали.
Діалог по-грецьки «взаємна розмова», здатність вільно виражати свої ідеї, не намагаючись змінити точку зору співрозмовника.
Від дискусії діалог відрізняється кардинально. Дискусія – це суперечка, саме слово означає «розбивати на частини», діалог вимагає не сперечатися, не переривати і слухати уважно.
Колегіальність – це ставлення до кожного учасника як до рівного. Якщо учасник мозкового штурму відчуває себе не нарівні з іншими, він не буде здатним підтримувати креативність всієї групи.
Мислення – це спільний процес, а будь-контроль пригнічує вільний політ думки. Навіть якщо хтось із присутніх звик, що його думка переважає, на час заходу повинен ставитися до учасників, як до рівних. Точно так само той, хто звик бути молодшим і підкорятися чужій волі, повинен відмовитися від безпечного мовчання і ділитися своєю думкою нарівні з іншими.
Мало вирішити ділитися своєю думкою, потрібно ще навчитися висловлюватися точно і зрозуміло. Ясність формулювання теж пов’язана з мисленням. Якщо наші думки ґрунтуються на припущеннях, вільне мислення блокується. Якщо ви будете вважати, що нездатні запропонувати гідну ідею – ви її і не запропонуєте, якщо вирішите, що хтось із присутніх недостатньо креативний – не станете всерйоз розглядати запропоноване ними. Відмовтеся від припущень і постарайтеся вільно і неупереджено брати участь у процесі.
Відпустіть зайві думки і говорите, що думаєте. У мозковому штурмі важлива чесність. Це дозволить отримати новий тип мислення, що ґрунтується на загальних думках. Люди разом виробляють нові, загальні ідеї, такі, які неможливо створити окремо: груповий інтелект вище інтелекту навіть самого талановитого учасника групи.
Що ж робити, щоб ці умови виконати? Що, якщо люди приходять зі своїми комплексами, упередженнями, не достатньо розслаблені, щоб легко ділитися виникають ідеями? Допомагають ігри для співробітників перед мозковим штурмом.
Пропонуємо ігри, які допоможуть налаштувати співробітників на діалог.
«Розігріваючі» гри для співробітників
Малюнки. Запропонуйте кожному учаснику принести свої дитячі малюнки. Розвісьте їх на стіну, але не вказуйте авторів. Учасники повинні вгадати автора кожного малюнка.
Символ креативності. Запропонуйте кожному учаснику намалювати особистий символ креативності в його розумінні. Це може бути будь-який значок або невеликий малюнок. Потрібно намалювати і пояснити свою точку зору.
Символ компанії. Запропонуйте учасникам придумати корпоративний символ у вигляді будь-якої тварини, риби або птиці. Свій вибір потрібно обґрунтувати, зв’язавши сильні і слабкі сторони істоти з характеристиками компанії.
«Ви звільнені». Гра дозволяє розворушити присутніх. Попросіть учасників уявити, що вони звільнені і знову шукають роботу. Запропонуйте їм створити оголошення про пошук роботи, описавши свої знання та навички.
Можна «надрукувати» газету, в якій буде повідомлено про банкрутство компанії, а учасникам потрібно буде придумати причину банкрутства.
Елемент шоку дозволить по-новому сприймати інформацію і пропонувати більш свіжі ідеї.
Консультанти. Є ігри для співробітників, що дозволяють включити мислення і попрацювати над ігровими ситуаціями перш ніж почнеться обговорення реальних робочих проблем, а є, які включають учасників в реальність. Попросіть написати на аркуші паперу яку-небудь проблему, пов’язану з поточною роботою. Записати її потрібно у вигляді «питання консультанту» і передати сусідові. Інший учасник повинен знайти рішення переданої йому проблеми, а свою передати сусідові. Кожен записує відповідь і передає проблему далі. Так продовжується, поки кожен лист не проходить все коло і кожен не отримує аркуш зі своєю проблемою.
Після прочитання відповідей ідеї можна обговорити. Це буде чудовою розминкою перед мозковим штурмом.
Космічне істота. Можна підібрати ігри для співробітників, що дозволяють згуртуватися і настроюють на роботу в групі. Запропонуйте групі придумати істота, що живе на іншій планеті в іншій сонячній системі. Нехай учасники розділяться на групи, кожна група придумає космічне істота, намалює його і розповість, чому воно таке та в чому його особливості.
Можна обговорити з учасниками результати їх роботи. Зазвичай ми бачимо малюнки з образами, схожими на земні, однак жителі інших планет навряд чи нагадували б те, що ми коли-небудь бачили: зовсім не факт, що ці істоти були б з двосторонньою симетрією, з руками і ногами. Створити щось унікальне і непередбачене не так просто.
Обговоривши це, можна дати групам ще один шанс придумати істота, але на цей раз не відштовхуватися від своїх знань про живих істот, а використовувати будь-яку базу знань про природу, геології, погоду.
Чужі туфлі. Ще одна гра для співробітників на командну роботу. Присутніх треба поділити на невеликі групи і попросити всіх зняти взуття. Обговоріть з учасниками їх відчуття – як це-сидіти на діловій зустрічі без взуття? Поговоріть про те, що вдома ми цілком комфортно відчуваємо себе без взуття, у відпустці і на відпочинку нам теж цілком зручно, роззувшись, однак в офісі ми ніколи не ходимо босоніж і тому відчуваємо себе незвично.
Запропонуйте виконати наступні дії:
- Запропонуйте обмінятися взуттям, особливо ефективно буде, якщо чоловіки поміняються взуттям з жінками. Обговоріть з учасниками, що вони при цьому почувають, як це, порушувати соціальні норми.
- Запропонуйте покласти взуття на столі перед собою і якийсь час подивитися на отриману картину. Обговоріть, що кожен при цьому відчуває. Скоріше всього учасники повідомлять про відчуття незручності і бажанням послабити його. У когось виникнуть різко неприємні відчуття, вони зізнаються, що переживають дискомфорт, щось неприродне і антисоціальна. Обговоріть з учасниками суть інноваційних змін. Зазвичай вони незвичні і спочатку некомфортні, оскільки виходять за визнані рамки, – це викликає дискомфорт.
- Оголосіть змагання команд на найвищу вежу з взуття. Переможе та команда, у якої взуття буде зафіксована в найвищій точці від поверхні столу рівно через чотири хвилини. Це завдання можна виконати креативно, наприклад, хто-те може просто підняти у руці предмет взуття.
Це завдання зміцнює команду і налаштовує на креатив і пошук нестандартних рішень. Завдання також усуває дискомфорт: варто почати діяти – і неприємні відчуття зникають, найбільше незручностей викликають думки про що-то за відсутності дій.
Цікаво також обговорити ставлення до «підглядання» за іншою командою і факт відходу від стандартного розв’язання задачі. Якщо ніхто не додумається організувати найвищу точку взуття не шляхом встановлення взуття один на одного, то з учасниками варто обговорити цей варіант. Слово «вежа» звучить у назві гри, проте завдання – найвища точка від рівня столу. Варто також звернути увагу на те, що не було завдання не спостерігати за іншою командою і не використовувати її ідеї. Це не крадіжка, а навчання на основі чужого досвіду.
Цікаво також відзначити, що кращі ідеї приходять в ході діяльності. Здавалося б, можна сидіти і обдумувати рішення, але насправді розумовий процес запускається, як тільки почнеш щось робити. Дія стимулює мислення.
Я – Вправа допомагає навчитися дивитися на речі неупереджено. «Фотоапарат» зрозуміє, що це значить, – просто спостерігати і не давати оцінку. Він просто не встигне оцінити, встигне тільки зафіксувати кожну картинку. «Фотограф», направляючи за плечі, веде перед собою «Фотоапарат», який пересувається з закритими очима. Легенько постукуючи по плечу,
Ви молоток або цвях? Ця гра – веселе групове обговорення. Учасникам задають питання про те, що їх найкраще описує, а кожен відповідає за себе і дає пояснення, чому саме такий вибір:
- Ви молоток або цвях?
- Ви хмара або скеля?
- Ви дерево чи вітер?
- Ви солонка або пляшку кетчупу?
- Ви годинник або компас?
- Ви сніжинка або кипляча вода?
- Ви гроза або запах листя?
Марсіани прилетіли. Уявіть, що ви зустріли марсіан і вони змогли задати вам питання «Чим займається ваша компанія? ». Вони розуміють тільки графічні символи. Зобразіть для них відповідь. Це може бути командна робота, можна влаштувати вибір кращого варіанту для привітання марсіан.
Гібриди. Спробуйте схрестити різнорідні об’єкти і зобразити їх у вигляді малюнка або докладно опишіть словесно:
- Предмет меблів і фрукт одночасно.
- Птах і одночасно кухонний посуд.
- Комп’ютер і одночасно чашка.
- Духовка і одночасно велосипед.
- Абажур і одночасно книга.
Всі ці вправи звільняють уяву і дозволяють відкритися для генерування свіжих ідей.